Biophysis

SpijsverteringArme, arme darmen...

Het is slecht gesteld met het spijsverteringsstelsel van ons, welvaartsmensen. Het stelsel is overwerkt en wordt slecht onderhouden. We onderhouden onze computers, onze huizen, onze fietsen en auto’s, we poetsen onze tanden, flossen en gaan naar de kapper, maar over onze darmen denken we nooit na. Terwijl daar de basis van onze eigen gezondheid ligt.

Is dat eigenlijk niet heel raar?

In ons darmstelsel wordt voedsel zodanig bewerkt dat de deeltjes vrijkomen die nodig zijn om alle onderdelen van ons lichaam te voorzien van stoffen die ze nodig hebben om goed te kunnen werken. Je kunt je misschien wel een voorstelling maken van een darm die aan de binnenkant een dikke, zwarte, aangekoekte laag (slakken) heeft, waardoor de uitwisseling van stoffen wordt bemoeilijkt. Om nog maar te zwijgen van gifstoffen die vrijkomen doordat rotting plaats vindt.

Bijna 50 procent van de Nederlandse bevolking (oud & jong) lijdt aan overgewicht en nog steeds komt niemand op het idee zijn darmstelsel te onderhouden. Overigens kunnen ook mensen met een gezond gewicht een slecht onderhouden spijsverteringssysteem hebben. Het is helaas een bron van veel ziektes en het werkt bovendien voortijdige aftakeling en veroudering in de hand.

Hoe zorg je voor een gezond en goed functionerend spijsverteringsstelsel?

We eten te veel en de kwaliteit is belabberd. Wie jong is en lichamelijk actief, heeft veel meer nodig dan iemand die ouder is en minder beweegt, dat is logisch. Mensen die ouder worden, blijven echter veel eten en komen zo in de loop van de jaren minstens tien kilo aan. De porties moeten kleiner. Zoek voor jezelf uit wat het minste is dat je kunt eten, zonder dat je je er ellendig door gaat voelen. Van kwaliteitseten heb je trouwens je veel minder nodig dan van fabrieksvoer.

Sap- of soepdag

Las regelmatig (liefst wekelijks) een sapdag in. Dat is even wennen. In het begin zul je je er misschien wat onwennig en flauw door voelen, maar dat is een kwestie van 'mindset'. Minder eten is geen straf, het is iets dat je zelf wilt doen om je lichaam in goede conditie te houden. Begin op een rustige dag zonder al te veel verplichtingen. Vul een thermoskan met een lekkere, niet al te sterke kruidenthee en drink deze thee de hele dag door. Neem in de ochtend een glas jus d’orange met een halve banaan er doorheen gemixt en neem verspreid over de dag een aantal glazen groentensap. Die kun je zelf uitpersen als je een groentepers hebt, maar je kunt ook een of meer lekkere sappen halen bij een natuurvoedingswinkel. Vind je het te koud in de winter dan kun je s' avonds of 's middags een milde groentensoep nemen, met weinig zout. Kook daarvoor wat verse groenten in water met een snufje groentenbouillonpoeder. Je kunt zo'n dag ook prima op het werk doen. Zorg dan wel dat je alles van tevoren klaar zet om mee te nemen. Een rustdag voor de darmen per week is het minimum, maar als het goed voelt, kun je er gerust een dag aanplakken. Zo gun je de altvleesklier een dag rust en geef je de darmen de gelegenheid zichzelf te reinigen.

Jaarlijks vastenkuurtje

Als je het echt goed wilt aanpakken, doe je jaarlijks mee aan een natuurgeneeskundig vastenkuurtje. Hiermee breng je je darmen en huid weer in topconditie. Vastenkuren worden, in overeenstemming met de wetten van de natuur, altijd in het voorjaar of in het najaar gegeven. Er worden veel kuren georganiseerd die een fortuin kosten, maar ik heb een concept bedacht waardoor het voor iedereen mogelijk is. Je hoeft er ook niet voor op reis. Houdt de nieuwsbrieven en de website daarom in de gaten en bereid je geestelijk alvast voor op een vastenkuurtje in het voorjaar waardoor je jezelf een geweldige oppepper geeft, geestelijk en lichamelijk!

(c) Martine te Kloese 10 december 2014

 

   

 

Natuurgeneeskundige Praktijk Biophysis te Oostzaan (c) Martine te Kloese