Home
 
HomeTherapeutWerkwijzeLeefstijlBehandelingenMeditatieTarievenContactLinks

 

 

 

Een moment voor Je Zelf, een hernieuwde kennismaking...

Door meditatie ontstaat rust in je hoofd en ontstaat er -als vanzelf- een natuurlijke structuur in je leven. Je wordt er (innerlijk) rustiger en sterker door en je krijgt een directer contact met 'Je Innerlijke Zelf'. Daardoor voel je beter aan wat je zelf echt wilt, wat wezenlijk bij je past en wat goed voor je is.

Regelmaat
Meditatie is in het begin misschien wat moeilijk, maar door het regelmatig te doen, zul je steeds sneller en gemakkelijker in een diepe staat van rust en ontspanning komen. Het moeilijke zit 'em erin het in een regelmatige vorm in je leven te implementeren. Probeer zo vaak mogelijk op hetzelfde tijdstip te mediteren en maak een fijn, schoon meditatiehoekje voor jezelf. Begin een paar keer per week met een kwartiertje.

Meditatie

 

Vanaf een jaar of 15 kunnen jonge mensen veel baat hebben met een kwartier tot een half uur meditatie per dag. Het ordent hun gedachten, scheidt het belangrijke van het onbelangrijke en verstevigt het zelfbewustzijn....

Meditatie heeft meer invloed op je geest dan je in eerste instantie verwacht, omdat het inwerkt op subtielere lichamen dan het fysieke lichaam.

  • Trek comfortabele kleding aan die nergens knelt;

  • Zorg voor een rustige, schone ruimte in het huis waar je mediteert en waar je niet gestoord wordt;

  • Leg een kleedje neer met daarop een meditatiestoeltje of meditatiekussen.

  • Zet een klokje (op enige afstand) neer zodat je kunt zien hoe lang je aan het mediteren bent of gebruik een meditatie-app met gong- en rustegevende geluiden;

  • Leg binnen handbereik een plaid neer die je om kunt slaan als je het koud krijgt;

  • Zet wat dingen om je heen waarbij je je prettig voelt; een kaars, een wierrookje, een boeddha...

  • Rek en strek jezelf een beetje voor je gaat zitten, draai je hoofd rond en je schouders en buig je rug. Ga nu zitten en zorg dat het nergens knelt. Zorg dat je comfortabel zit en loop je lichaam na, te beginnen bij je hoofd, je nek en je schouders. Voel waar spanning zit en laat het los. Ga zo je hele lichaam na;

  • Breng je aandacht naar je adem, maar ga niet anders ademen. Blijf zo een tijdje zitten;

  • Breng nu je aandacht naar het punt tussen je wenkbrauwen en maak je hoofd leeg;

  • Als er gedachten binnenkomen, probeer ze dan niet met 'geweld' te verdringen. Observeer de binnenkomende gedachte en laat deze weer gaan. Denk aan het woord 'OHM' en maak je hoofd leeg.

 

 

Natuurgeneeskundige Praktijk Biophysis te Oostzaan. Alle rechten voorbehouden. (c) Martine te Kloese